سیستم اطفاء حریق آبی

سوالات متداول
  • arrow_drop_downسیستم اطفا حریق آبی چیست؟
    همانطور که از نام این سیستم ها پیداست، عملکرد آنها کاملا برپایه آب میباشد. زمانی که حریق تشخیص داده شود، این سیستم ها با پاشش آب به سمت شعله های آتش، سبب خنک شدن محیط و جلوگیری از گسترش حریق شده و در نهایت آن را خاموش میکنند.
  • arrow_drop_downسیستم های اطفا حریق اتومات آبی شامل چه بخش هایی هستند؟
    این سیستم ها به صورت کلی شامل مخزن آب، لوله کشی توزیع آب و همچنین اسپرینکلر ها می‌شوند.
5/5 - (6 امتیاز)

آب یکی از بهترین موادی است که از آن برای خاموش کردن آتش سوزی استفاده می‌شود. در واقع حریق هایی که منبع آنها مبل، کاغذ، چوب، پارچه و در کل لوازم منزل باشند، با آب به بهترین شکل ممکن خاموش می‌شوند. به همین دلیل است که سیستم اطفا حریق آبی (Water fire suppression system) یکی از پراستفاده ترین و معروف ترین سیستم های آتش نشانی می‌باشد.

سیستم های اطفا حریق اتوماتیک آبی در بسیاری از حریق ها کارآمد هستند. قیمت این سیستم ها در مقایسه با دیگر سیستم هایی که برای خاموش کردن آتش سوزی در سازه ها از آنها استفاده می‌شود، بسیار پایین تر است. در حالی که طبق آماری که در انگلستان منتشر شده، ساختمان هایی که دارای این سیستم ها بودند، دچار کمترین خسارت مالی و جانی شده‌اند.

علاوه بر خاموش کردن حریق های نوع A، از دیگر ویژگی هایی که این سیستم ها دارند، خنک کردن محیط و شعله ها است. به این معنی که اگر حریق در انبار پارچه و یا در یک اداره اتفاق بیفتد، این سیستم ها با پاشش آب سبب کاهش دمای محیط شده و در نتیجه از گسترش بیشتر حریق جلوگیری می‌کنند.

سیستم اطفا حریق مبتنی بر آب

سیستم‌های معمولی اطفای حریق مبتنی بر آب عبارتند از: سیستم‌های سیلاب، سیستم‌های آبپاش آتش‌سوزی (Sprinkler) لوله‌های خشک و لوله‌های مرطوب، یا سیستم‌های Preaction که ترکیبی از سیستم‌های سیل و آبپاش هستند. البته ناگفته نماند که این سیستم ها علاوه بر انواع اتومات شامل مدل های دستی هم می‌شود.

اجزای تشکیل دهنده

اجزای سیستم اطفا حریق آبی شامل مواردی مانند مخازن نگهدارنده آب، پمپ های آتش نشانی، لوله های توزیع آب، شیر های کنترل و آبپاش ها هستند. نام دیگر پمپ های آتش نشانی، پمپ گریز از مرکز نیز می‌باشد. البته ناگفته نماند در محیط های گسترده تر و بزرگ از بوستر پمپ آتش نشانی استفاده می‌کنند.

سیستم اطفا حریق اتوماتیک آبی چگونه کار می‌کند؟

اسپرینکلر آتش نشانی که در اتاق ها و محل های مورد نظر نصب شده‌اند، دارای قسمت هایی هستند که به شروع آتش سوزی واکنش نشان می‌دهند. این قسمت ها از یک حباب شیشه ای با محلول مخصوص و یا یک تکه جوش فلزی آلیاژی ساخته شده‌اند. زمان وقوع حریق، دمای محیط افزایش یافته و این افزایش دما سبب آب شدن آلیاژ و یا ترکیدن حباب شیشه ای می‌گردد.

سیستم اطفا حریق آبی

از آنجایی که این قسمت ها جلوی جریان آب موجود در لوله را گرفته بودند، با از بین رفتنشان جریان آب آزاد شده و از طریق اسپرینکلر هایی که نزدیک حریق هستند، به سمت شعله ها پاشیده می‌شوند. نکته ای که باید در این لحظه به آن توجه کنید، فعال شدن اسپرینکلر هایی است که تنها در نزدیکی حریق نصب شده‌اند. به این ترتیب آب با فشار مناسبی پاشیده شده و محیط را خنک، از گسترش آتش جلوگیری کرده و آن را خاموش می‌کند. اسپرینکلر های آتش نشانی در مدل های سقفی (بالا زن، پایین زن) و دیواری موجود هستند.

مزایای سیستم اطفا حریق آبی

  • توانایی بالا در کاهش دمای محیط و خنک کردن آتش
  • دسترسی بالا به آب و قیمت پایین آن در مقایسه با دیگر خاموش کننده ها
  • قدرت نفوذ بالا به تمامی بخش های محل حادثه

معایب

  • رسانا بودن آب که سبب می‌شود تا جریان برق را در به سرعت انتقال یافته و خطر برق گرفتگی به وجود بیاید.
  • وارد کردن خسارت ناشی از جریان زیاد آب به محیط
  • نامناسب برای حریق های با منبع مایعات قابل اشتعال و کمک به گسترش آنها
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *