ربات آتش نشانی

5/5 - (2 امتیاز)

عناصر طبیعی برای ما انسانها دارای ویژگی های مثبت و منفی بسیاری هستند. از جمله این عناصر طبیعی می‌توان به آتش اشاره کرد. آتش برای ما گرما، انرژی، پاکی و… را به همراه دارد. اما نباید از این نکته غافل شد که اگر این عنصر گرما بخش از کنترل خارج شود می‌تواند چه خطراتی داشته و خسارت های جبران ناپذیری وارد کند. این خسارات نام برده می توانند مالی یا جانی باشند، که برای جلوگیری از این نوع خسارت ها، ربات های آتش نشانی وارد صحنه شدند.

آتش سوزی می‌تواند در تمامی نقاط صورت گیرد و تمامی سازه ها از جمله ساختمان ها، کشتی، هواپیما و … را درگیر ویرانی کند. از این رو برای نجات افرادی که در این سازه ها گیر افتاده اند آتش نشانان زندگی و سلامت خود را به خطر انداخته، وارد عمل شده و سبب کاهش صدمات به افراد می‌شوند.

رباتیک در آتش نشانی

یک نکته قابل توجه که مسئولان در این حوزه با آن درگیر هستند، این است که آتش نشان هم نهایتا یک انسان است که در معرض آتش آسیب پذیر است. حتی استفاده از تمامی تجهیزات آتش نشانی و ایمنی هم گاهی نمی تواند از جان فرد در مقابل حریق محافظت کند.

سیستم های رباتیک در آتش نشانی با هدف کاهش صدمات وارده از جانب حریق مورد استفاده قرار می گیرند. این اهداف می‌توانند به منظور کنترل حریق، تشخیص زودهنگام آن و یا ورود به مناطق خطرناک باشد. انواع سیستم های رباتیک و کاربرد آنها در حوزه آتش نشانی به شرح زیر است.

سیستم های رباتیک ثابت

این سیستم ها، اسپرینکلر های اتوماتیک و دتکتور ها هستند که برای اخطار سریع در مناطق مسکونی، پر جمعیت و خطرناک به کار میروند تا خسارت را به حداقل رسانده و از وقوع دوباره آتش جلوگیری کنند.

سیستم های ثابت رباتیک در آتش نشانی

سیستم های رباتیک متحرک

مدل دیگر سیستم های رباتیک، انواع متحرک هستند که به ربات های آتش نشانی هم معروف اند. این ربات ها یا ماشین های متحرک اطفا حریق معمولا با شلنگ های آتش نشانی به ماشین آتش نشانی یا یک مخزن مجزا برای خاموشی حریق متصل هستند.

این ماشین های متحرک آتش نشانی با رفتن به مناطقی که برای انسان ها ناامن و خطرناک است به کمک سنسورها و دوربین هایی که دارند، داده ها را برای مرکز و اپراتوری که کنترلشان می کند می‌فرستند. و در بعضی مدل ها هم ربات ها و درون های آتش نشانی شروع به خاموشی آتش سوزی کرده و دیگر نیازی به ورد مستقیم آتش نشان به داخل حریق نیست.

ربات آتش نشانی LUF 300

یکی از این ماشین های خاموش کننده آتش که بسیار در این حوزه معروف است، ربات آتش نشانی LUF 300 SG محصول کمپانی آلمانی LUF می‌باشد. این ربات برای کار در عملیات های دشوار و آتش های بزرگ ساخته شده و می‌تواند آب را تا فاصله 85 متری پرتاب کند.

ربات آتش نشانی luf 300 sg

قدرت این ماشین توسط یک موتور دیزل با 300 اسب بخار تامین می‌شود. همچنین یک تقویت کننده پمپ در خاموش کننده آن نصب شده که سبب افزایش قدرت پاشش شود. ربات 5500 لیتر در هر دقیقه با فشار خروجی 8 بار بوسیله نازل آب فشان خروجی می‌دهد.

توپ خاموش کننده به همراه نازل آب پاش می تواند تا ارتفاع 4 متر بلند شود. بازوی تاشونده که توپ خاموش کننده به آن متصل است توانایی تا شدن 180 درجه را دارد. همچنین این توپ قدرت چرخش تا 270 درجه را دارا می‌باشد، که به آن اجازه انعطاف پذیری بالا در شرایط بسیار دشوار اطفا حریق را می‌دهد.

زنجیر چرخ نصب شده در زیر اتاقک این ماشین سبب سهولت در حرکت و مانورهای چرخشی و انحرافی با پایداری بالا شده است. در ضمن می‌تواند در صورت نیاز و شرایط ضروری ماشین هایی که مانع انجام وظایف هستند را کنار زده و راه را باز کند.

تمامی ویژگی های گفته شده کمک می‌کنند تا این وسیله اطفا حریق توانایی انجام عملیات بدون مشکل در شرایطی با حداکثر حرارت و محیط هایی که اکسیژن بی نهایت پایین است، را داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *