اسپرینکلر واکنش استاندارد و واکنش سریع

سوالات متداول
  • arrow_drop_downاسپرینکلر های واکنش سریع چه ویژگی دارند؟
    بارنده های واکنش سریع عمدتاً برای زمان هایی که خطر کمتری وجود دارد، استفاده می‌شوند. ویژگی این محصولات جلوگیری از افزایش شدت آتش سوزی، جلوگیری از فلاش اوور و افزایش شانس بقای افراد در هنگام تلاش برای تخلیه محل می‌باشند.
  • arrow_drop_downبارنده های واکنش استاندارد برای چه جاهایی مناسب هستند؟
    این سیستم های آبپاش با توجه به اینکه قطر حباب بزرگتری دارند، دیرتر فعال می‌شوند. این تجهیزات مناسب مکان هایی هستند که حرارت در آنها زیاد بوده و یا به هر دلیلی باید دیرتر فعال شوند.
  • arrow_drop_downتفاوت واکنش سیستم های بارنده آبپش در چیست؟
    این سیستم ها در دو نوع واکنش سریع و استاندارد تولید شده و تفاوتشان در ضخامت حباب شیشه ای آنها می‌باشد. این تفاوت در زمان واکنش سبب شده تا از هر کدام آنها در مکان خاصی استفاده شود.
4.2/5 - (5 امتیاز)

اسپرینکلرها از نظر نوع واکنش به ۲ نوع تقسیم می شوند که به آن اسپرینکلر های واکنش استاندارد و واکنش سریع می گوییم. در این مقاله به بررسی موارد کاربرد و مقایسه ی تفاوت های این ۲ نوع می پردازیم.

تفاوت اسپرینکلر واکنش سریع و استاندارد

همانطور که انتظار دارید سرعت واکنش به حادثه، اصلی‌ترین تفاوت بین اسپرینکلر واکنش استاندارد و اسپرینکلر سریع است. در شرایط عادی سر تمامی اسپرینکلرها زمانی فعال می‌شود که دما به قدری افزایش یابد، تا مایع داخل شیشه منبسط شده، شیشه بترکد و به جریان آب اجازه جاری‌شدن بدهد. در سر اسپرینکلرهای واکنش استاندارد قطر شیشه مقدار 5mm است، این در حالیست که این اندازه در نوع واکنش سریع 3mm می‌باشد. این تفاوت اندازه در قطر شیشه‌ها باعث می‌شود تا مایع در زمان انبساط زودتر به شیشه فشار وارد کند و شیشه زودتر شکسته شود. در نتیجه اگر قطر شیشه کمتر باشد واکنش به حادثه زودتر انجام می‌گیرد.

تفاوت اسپرینکلر واکنش استاندارد و واکنش سریع

اسپرینکلر های واکنش سریع

اسپرینکلرهایی که از نوع واکنش سریع هستند، در مواقعی که خطر حادثه کمتر است یعنی الویت با خروج مردم از منطقه آتش سوزی می‌باشد، کاربرد دارند. در هنگام وقوع آتش‌سوزی، مهمترین مساله و دغدغه در ساختمان‌های پر جمعیت، خروج مردم به منطقه‌ای امن است. این نوع از اسپرینکلرها زودتر فعال می‌شوند.

فعال شدن زود هنگام اسپرینکلر باعث می‌شود تا قبل از پخش شدن آتش، سیستم اطفا حریق شروع به خاموش کردن و جلوگیری از پخش شدن حریق کند. که همین امر باعث مصرف کمتر آب می‌شود. این ویژگی می‌تواند جلوی افزایش دما و خشکی بیشتر توسط آتش را بگیرد. این نوع از عملکرد سریع به مردم این فرصت را می‌دهد که زودتر ساختمان را ترک کنند.

کاربرد : 

  • ساختمان های اداری
  • مسکونی
  • بیمارستان ها
  • مدرسه ها
  • مراکز شلوغ و پر ازدحام

اسپرینکلر های واکنش استاندارد

اسپرینکلر های واکنش استاندارد نسبت به نوع سریعتر خود، به دلیل بیشتر بودن قطر حباب شیشه‌ای درون اسپرینکلر، زمان بیشتری برای فعال شدن طلب می‌کنند. در زمان آتش سوزی تمامی اسپرینکلر ها همزمان فعال نمی‌شوند. بلکه فقط آن‌هایی که به مرکز آتش نزدیکتر هستند عملیات اطفا را شروع می‌کنند.

در نوع واکنش استاندارد، به دلیل دیرتر فعال شدن اسپرینکلر، حریق بیشتر شده و در نتیجه اسپرینکلر های بیشتری در محل شروع به کار می‌کنند. نتیجه این عمل، مصرف آب بیشتر نسبت به نوع واکنش سریع می‌باشد.

زمانی که توانایی کنترل آتش سخت می‌شود، نوع استاندارد اسپرینکلرها می‌تواند جلوی پخش شدن آتش را بگیرد. همین عمر باعث کم شدن خسارت، و خریدن زمان برای رسیدن آتش‌نشانان به محل حادثه می‌شود.

کاربرد : 

  • ساختمان های تجاری
  • مراکز صنعتی
  • انبارها
  • مراکز خرید

کدام نوع برای کار من مفید است؟

وقتی زمان انتخاب بین نوع عملکرد اسپرینکلرها می‌رسد، راهنماهای عمومی می‌گویند نوع واکنش سریع برای مکان‌های پر جمعیت و نوع واکنش استاندارد برای انبارها و مراکز تجاری مناسب است. اما بهترین راه برای انتخاب سیستم اسپرینکلری که مناسب هدف شما باشد، کار‌‌ کردن و مشاوره به صورت مستقیم با متخصصین در این زمینه است.

فروشگاه رهاورد نماینده فروش انواع اسپرینکلر می باشد، جهت خرید و استعلام قیمت با کارشناسان فروش این مجموعه تماس حاصل کنید.

یک نظر در “اسپرینکلر واکنش استاندارد و واکنش سریع
  • آذر 24, 1401 at 11:54 ب.ظ
    Permalink

    سلام
    سیستم آب افشان یکی از پروژهای من که مجتمع مسکونی است
    از لوله های پنج لایه
    PEXB-AL-PERT که در ۷۰ درجه سانتیگراد تغییر شکل میدهد استفاده شده است برای حل مشکل پیشنهاد شده از اسپرینکلرهای واکنش سریع با حباب نارنجی استفاده شود . خواهشمنداست راهنمایی فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *