۹ فناوری مهم برای هوشمند سازی در آتش نشانی

5/5 - (2 امتیاز)

هوشمند سازی در آتش نشانی و به کارگیری تکنولوژی های هوشمند مانند هوش مصنوعی، واقعیت ترکیبی ( Mixed Reality ) یا وسایل نقلیه خودران گسترش یافته اند. این در حالی است که در یک دهه گذشته مردم به سختی تصور استفاده از این وسایل را داشتند.

همانطور که آتش نشانان در حال عادت کردن به استفاده از تکنولوژی های امروزی ربات های آتش نشانی هستند. دیگر اختراعات جدید مانند ابر داده ها، زیست سنجی، نرم افزار تشخیص چهره و … در حال ادغام با صنعت ایمنی هستند. استفاده از هوشمند سازی در ایمنی و یکپارچگی این فناوری ها می‌تواند سبب ساده سازی برنامه ریزی های قبل از عملیات و آنالیز حادثه شود. در ادامه لیست 9 تکنولوژی و فناوری که می‌توانند روش کاری آتش نشانان را تغییر دهند، معرفی می‌کنیم.

زیست دورسنجی یا Advanced Biotelemetry

علاوه بر ضربان قلب، فناوری زیست دورسنجی اطلاعات و آگاهی در باره وضعیت فردی و سطح کاری آتش نشانان در اختیار مدیر ها قرار می‌دهد که نشان می‌دهد گروه اعزامی چقدر سخت فعالیت می کنند. همراه با نظارت افراد و به صورت یکپارچه و متحد با مدیریت هوا، زیست سنجی پیشرفته افراد را در محیط های خطرناکی که موقعیت های مرگ و زندگی دارند ( IDLH ) امن نگه می‌دارد.

هوشمند سازی و تاثیر در ایمنی

هوش مصنوعی یا Artificial Intelligence (AI )

هوش مصنوعی در آینده توانایی ارائه تحلیل لحظه ای ترافیک برای نزدیکترین اعزام و تشخیص شی و هدف از طریق دید کامپیوتر را دارند. همچنین می توانند به گروه ها در مورد تغییر وضعیت در محیط بر اساس محاسبات فیزیک هشدار دهند.

واقعیت مجازی، ترکیبی و افزوده ( VR,MxR,AR )

تمرکز بر ارائه آموزش به شهروندان، تمرین دادن آتش نشانان و افزایش واکنش های اضطراری از طریق این سیستم های به وجود آمده، از ویژگی های آنها است. کودکان سریعا توقف، انداختن و چرخیدن در واقعیت مجازی را از طریق حس لامسه، لمس کردن و ادراک دیجیتال یاد می‌گیرند.

افراد به واسطه صنعت بازی می توانند اتفاقات اضطراری واقعی را با این تکنولوژی به صورت لحظه ای در محیط تشخیص داده و کاهش دهند. به عنوان مثال، سازمان آتش نشانی نیوزلند برای کمک به یک شهروند برای فرار امن از خانه آتش گرفته، با استفاده از ویدیو 360 درجه و تکنولوژی VR توانست یک تجربه یکتا و بی مانند را خلق کند.

برای خرید تجهیزات حفاظت فردی مانند چکمه اطفا حریق و لباس آتش نشانی می‌توانید از طریق این لینک ها اقدام کنید.

وسایل نقلیه خودران

بر روی زمین و در هوا، وسایل نقلیه برنامه ریزی شده ای برای انتقال افراد و تجهیزات قبل، در لحظه و بعد از حادثه برای کاهش خطای انسانی، کار می‌کنند. این وسایل چرخدار و بالدار نقش مهمی در جمع آوری و تحویل داده ها به آتش نشانان از طریق GPS، سنجش از راه دور و تصاویر 3 بعدی 360 درجه دارند.

دید کامپیوتری، تشخیص لبه و تشخیص اشیاء

چندین سیستم ساخته شده توسط گروه های عمومی ( NASA ) و خصوصی موجب شده تا آتش نشانان بتوانند تصویر برداری حرارتی داشته باشند. این تکنولوژی های جدید سوار شده بر هواپیما، کشتی و … سبب می‌شود تا هشدارهایی به آتش نشانانی که از خطرات احتمالی بی خبر هستند، در مورد زیرش زمین و اجزای سقف داده شود.

نرم افزار تشخیص چهره

این قبیل نرم افزار ها در حال حاضر به اجرای قانون در محافظت از کسانی که در خدمتشان هستند کمک می‌کنند. در آینده ای نزدیک ، آتش نشانانی و پزشکی از این نوع فناوری دید کامپیوتری استفاده می‌کنند تا به آتش نشان درباره هویت فرد بیهوش، بستگان، مجوز های درمانی و سابقه پزشکی آن اطلاع دهند.

توانایی دیداری 360 درجه

این دوربین ها در زیر آب، روی زمین و در آسمان استفاده می‌شوند. همچنین می‌توانند به شهروندان و آتش نشانان در مورد وضعیت ها و جنبه های حریق و امنیت زندگی آموزش دهند. در حال حاضر آنها از طریق شبکه های اجتماعی و فیلم های نمایش داده شده به صورت لحظه ای می‌توانند موجب درک و فهم دقیق تیراندازی، سیل، آتش و سقوط توسط مردم و آتش نشانان شوند.

هوشمند سازی ایمنی شهری

ابر داده ها و اینترنت چیزها Internet of Things & Big Data ( IoT/BD )

آتش نشانان دارای سیستم های تشخیص موقعیت پیشرفته هستند. این سیستم ها با استفاده از مجموعه ای از داده ها به همراه سیستم های IoT می‌توانند موجب نجات جان افراد شوند. همچنین در هنگام آتش سوزی و وقوع حریق هم وسایلی که از اینترنت چیزها استفاده می‌کنند، قبل از تشدید موقعیت می‌توانند داده ها را به آتش نشانی ارسال کرده و با آنها تماس بگیرند.

شهرهای هوشمند

از دیگر راه های هوشمند سازی در آتش نشانی، ایجاد شهر های هوشمند است. این شهر می توانند برای رفع نیازها، محافظت از شهروندان و … از داده ها و فناوری ارتباطات استفاده کنند. بخش اعظمی از این سیستم توسط شبکه های ابری و اینترنت به یکدیگر متصل هستند تا بتوانند داده ها را دریافت، آنالیز و مدیریت کنند. پس از آن این داده های مدیریت شده به ارگان های مربوطه ارسال می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *