تاریخچه ایستگاه آتش نشانی

4.6/5 - (5 امتیاز)

تاریخچه ایستگاه آتش نشانی همانطور که می دانید در شهرها و کشورهای بزرگ جهان برای پیشگیری و مبارزه با آتش از تجهیزات آتش نشانی استفاده می کنند. در مورد تاریخچه آتش نشانی در جهان باید به دو گزینه توجه داشت. گزینه اول آنکه چه انگیزه یا عاملی موجب تشکیل و راه اندازی سازمان های آتش نشانی شده است. دوم اینکه کشور های صنعتی پیشرفته نسبت به دیگر کشورها توجه بیشتری به تشکیلات آتش نشانی دارند. در واقع سازمان آتش نشانی و خدمات آن برای حفاظت از سرمایه های ملی در برابر آتش سوزی و حوادث می‌توانند نقش بسیار مهم و بزرگی داشته باشد.

همان طور که می دانید به طور کلی قبل از اینکه بشر به آتش دسترسی پیدا کند خطراتی مانند آتش سوزی و از قبل آن ها وجود نداشت.

اما به طور کلی می‌توان گفت که قبل از آن هم خطراتی مانند آتش سوزی وجود داشته است. به طوری که اثر اصابت صاعقه در جنگل ها آتش سوزی رخ می‌داد.

با جدیدترین تکنولوژی مهار آتش توسط امواج صوتی آشنا شوید ! 

تاریخچه ایستگاه آتش نشانی در انگلستان

به طور کلی نمی توان گفت که از چه تاریخی انسان به آتش دست پیدا کرده است یکی از قدیمیترین نشانه‌های دستیابی به آتش در سال ۱۹۱۹ در غار شوکین بوده که استخوان های سوخته در این غار در نزدیکی چین ثبت شده است . که نشان دهنده‌ی این است که انسان نمی دانست که چطور از آتش استفاده کنند. به هر ترتیب انسان به آتش دست پیدا کرده و علاوه بر رفاه و آسایشی که با استفاده از آن به دست آورده است خطراتی را هم در پی دارد.

به عنوان مثال می‌توان در مورد تاریخچه آتش نشانی در جهان مثال شهرهای زیر را زد.  که باعث نابودی بسیاری از شهرهای خود شدند . شهرهای لندن توکیو هامبورگ سانفرانسیسکو هنوز از یاد نبرده اند که آتش سوزی بسیار بزرگی در شهرهای ایران رخ داده است. در انگلستان بعد از حریق بزرگ لندن شرکت های بیمه مختلفی در خصوص پیشگیری از آتش سوزی شروع به فعالیت کردند.

در سال ۱۸۳۳ در لندن غام چند واحد آتش‌نشانی و شرکت بیمه سازمانی به نام ماشین‌های آتش‌نشانی تاسیس شد این موسسه از ۸۰ نفر آتش‌نشان تمام وقت تشکیل می شد که دارای ۱۰ ایستگاه آتش نشانی بود ، همین سال‌ها بود که اولین اختراع در خصوص تجهیزات آتش نشانی به وجود آمد باسن تلمبه های بخار آتش نشانی.

تاریخچه آتش نشانی

تاریخچه آتش نشانی در ایران

اما خوب است که در مورد به وجود آمدن و تاریخچه سازمان آتش نشانی در ایران نیز توضیحات دهیم. تاریخچه ایستگاه آتش نشانی در ایران به شهر تبریز بر میگردد. که در سال ۲۲۱ خورشیدی در این شهر سازمان آتش نشانی تاسیس شد که دست روسها انجام شد. برج آتش نشانی تبریز از یادگارهای آن دوران می باشد. همان طور که می دانید دومین و سومین واحدهای آتش‌نشانی که به طور رسمی فعالیت خودشان را شروع کردند در جنوب کشور بودند. در شهرهای مسجدسلیمان و آبادان ساخته شد که برای حفظ تاسیسات و پالایشگاه به وجود آمد.

نخستین شهر کشور تجهیزات و سازمان آتش نشانی در آن مجهز شد شهر تبریز بود

در تهران نیز برای اولین بار یک جنرال روس در محل سه راه امین حضور اقدام به تاسیس یک ایستگاه آتش نشانی کرد. که بعدها با گسترش همین واحد انتقال آن به چهارراه حسن آباد واحد اطفائیه بلدیه تاسیس شد. بعد از آن باید به تدریج با افزایش نیازهای شهر تهران این واحدها به دو ایستگاه در تهران و شمیرانات توسعه پیدا کرد که در سال ۱۳۲۶ به پنج ایستگاه افزایش پیدا کرد.

امروزه تعداد ایستگاه‌های حریق در شهر تهران در حال رسیدن به ۱۲۵ مورد می باشد.

تاریخچه وظایف ایستگاه های آتش نشانی

برای آشنایی با تاریخچه ایستگاه آتش نشانی بهتر است ابتدا بدانیم که وظایف این سازمان چیست و در چه مواقعی به کمک مردم خواهد آمد خدماتی که در اختیار مردم قرار خواهد گرفت شامل موارد زیر خواهد بود.

  • مقابله با هر نوع آتش سوزی که صورت بگیرد
  • نجات مبحوث شدگان در زیر آوار که می تواند توسط آسانسور خودرو تصادفی و یا ساختمان صورت گرفته باشد
  • مقابله با حیوانات وحشی و موزیک
  • مقابله با حوادث مواد شیمیایی خطرناک
  • پیشگیری از وقوع آتش سوزی های بزرگ
  • نجات سقوط کنندگان در چاه کانال آب رودخانه صد استخر و ….
  • کلیه مواردی که در جان هر انسان و شهروندی در خطر باشد
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *