باور های غلط و نادرست درباره اسپرینکلر

4.5/5 - (2 امتیاز)

سیستم اطفا حریق اسپرینکلر یکی از بهترین و کم هزینه ترین سیستم های خاموش کننده آتش در دنیا می باشد. از طرفی مردم تفکرات اشتباهی درباره این سیستم وجود دارد. در این مقاله قصد داریم شما را با باور های غلط درباره اسپرینکلر ها آشنا کنیم.

سیستم های دتکتور برای ایمنی ساختمان کافیست

دتکتور ها و سیستم های اعلام کننده آتش سوزی، برای هشدار دادن به افراد و ساکنین کاربرد دارند. این سیستم ها سبب می‌شوند تا مردم با شنیدن صدای آنها سریعا به حریق واکنش نشان دهند. پس این سیستم ها برای خاموش کردن آتش استفاده نمی شوند. اما سیستم اسپرینکلر توانایی خاموش کردن حریق را به صورت خودکار دارد.

امنیت بالای سازه های جدید در برابر آتش

سن و قدمت سازه هیچ ارتباطی با احتمال آتش سوزی ندارد. با ساختن ساختمان های جدید و بکارگیری استانداردهای نوین در طراحی و استفاده از مصالح، باز هم آمار صدمات و تلفات ناشی از حریق کاهش زیادی نداشته است. می توان گفت که تنها راه افزایش ایمنی یک ساختمان، داشتن راه پله های اضطراری، بهره گیری از سیستم های اعلام کننده آتش، سیستم های اطفا حریق و… می‌باشد.

فعال شدن توسط دود یا دود سیگار

باید در نظر داشت که دود می تواند باعث فعال شدن خاموش کننده شود. فقط رسیدن دما و حرارت به نقطه مشخص شده، سیستم را فعال می‌کند. حتی دتکتورها نیز سبب فعالیت خاموش کننده ها نمی‌شوند.

زیبایی داخل خانه را از بین می‌برند

اصولا سیستم های خاموش کننده آبی، به عنوان قطعه ای اضافی در زیبایی خانه به حساب می آیند. اما این مشکل نیز با طراحی اسپرینکلر های اطفا حریق دکوراتیو حل شده است. این محصولات با پوشش ها و رنگ های تولیدی قابل سفارش هستند. همچنین در موزه ها، ساختمان های لوکس و مکان هایی که زیبایی در آنها بسیار اهمیت دارد، از این سیستم ها استفاده می‌شود.

جهت خرید و سفارش انواع اسپرینکلر های آتش نشانی می‌توانید به لینک مراجعه کنید.

دانسته های غلط در مورد اسپرینکلر ها

فعال شدن خودکار و اتفاقی

سیستم های خاموش کننده آب‌پاش تنها به وسیله افزایش حرارت و دما به حد مشخصی فعال می‌شوند. این تجهیزات دارای حباب های شیشه ای هستند که جلوی جریان آب را می‌گیرد. با گرم شدن محیط این حباب شکسته و آب به سمت آتش پاشیده می‌شود. پس امکان ندارد که اسپرینکلر ها خود به خود و بدون دلیل فعال شوند.

فعال شدن تمامی خاموش کننده ها در هنگام آتش سوزی

زمانیکه در ساختمان حریق اتفاق می‌افتد، دمای محیط به تدریج افزایش پیدا می‌کند. هنگامی که حرارت به دمای فعال شدن اسپرینکلر برسد، سیستم شروع به کار می‌کند. در نتیجه در آتش سوزی ها تنها اسپرینکلر هایی فعال می‌شوند که یه حریق نزدیک تر هستند. پس هیچ وقت تمامی آنها به صورت یکجا فعال نمی شوند.

خسارت وارد شده از خاموش کننده، بیشتر از آتش سوزی می باشد

یکی دیگر از باور های غلط درباره اسپرینکلر ها، وارد کردن خسارت بیشتر نسبت به وقوع حریق می باشد. هدف از بکارگیری این سیستم ها خاموش کردن حریق در مراحل ابتدایی می‌باشد. این کار سبب می‌شود تا پراکندگی دود، حرارت و آتش کمتر شده و از جان و مال ساکنین محافظت شود.

بر اساس آمار ارائه شده توسط NFPA، نزدیک به 37% حریق ها تنها توسط یک خاموش کننده و 60% حریق ها هم توسط 2 اسپرینکلر خاموش شده اند. در نتیجه این سیستم ها با مصرف کمترین میزان آب، آتش را کنترل و خاموش می کنند.

آتش نشانان به موقع می رسند، نیازی به خاموش کننده نیست

این باور نادرست، تا به حال جان بسیاری از افراد در سراسر جهان را به خطر انداخته است. با فعال شدن سیستم های اسپرینکلر در لحظات اولیه حریق، افراد می‌توانند سریعا از محل خارج شده و جان خود را نجات دهند. همچنین موجب کنترل آتش سوزی نیز می‌شوند. در سوی دیگر ممکن نیروهای آتش نشانی دیر به محل حادثه برسند، و حریق گسترش پیدا کرده باشد.

باور های نادرست راجب به اسپرینکلر

باور های غلط درباره اسپرینکلر و هزینه بالای آن در نصب

این سیستم ها را می‌توان کم هزینه ترین و سریع ترین سیستم خاموش کننده آتش نامید. بنا به گفته NFPA، هزینه تجهیز یک ساختمان، چیزی مثل هزینه موکت کردن آن می باشد.

هزینه ی بالا در تعمیرات و نگهداری

این سیستم ها فقط برای کنترل فشار، چک می‌شوند و جز این نیازی به نگهداری خاصی دارند. حتی ممکن است تا سالها فعال نشوند، اما همیشه آماده هستند.

مصرف آب زیاد

این خاموش کننده ها نیازی به مصرف آب زیاد ندارند. زیرا قبل از گسترش حریق می‌توانند آن را تشخیص داده و اقدام به مهار آن کنند. اما نیروهای آتش نشانی نزدیک به 8 برابر آب بیشتر استفاده می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *