آزمایش کپسول آتش نشانی

4.7/5 - (15 امتیاز)

آزمایش کپسول آتش نشانی :  برای اطمینان از وجود فشار کافی در درون یک کپسول‌ آتش نشانی آزمایش هایی صورت میگیرد که در این مقاله به بررسی آنها میپردازیم.

آزمایش کپسول آتش نشانی از سه راه‌ انجام می شود :

  • وزن کردن
  • بررسی فشار با فشارسنج
  • آزمایش محلولها

که در آزمایش وزن کردن کارتریج را از کپسول جدا و وزن می‌کنیم و در صورتی که بیشتر از ۱۰٪ از وزن گاز آن کم شده باشد دوباره باید آن را شارژ کنیم و همچنین در آزمایش فشار سنج کپسول هایی که به وسیله هوای فشرده شده عمل میکنند، فشار درون سیلندر را با کمک وسیله فشارسنج موجود بر روی آن، میتوانیم مشاهده کنیم و در آخرین آزمایش یعنی آزمایش محلولها، خاموش کننده‌هایی که فشار آنها توسط گاز واکنش داده شده‌ی دو ماده، تأمین می‌شود آزمایش صورت میگیرد به گونه‌ای که میزانی از مواد شیمیایی موجود در سیلندر را با هم ترکیب میکنیم تا مقدار گاز تولید شده را محاسبه کنیم.

نحوه آزمایش کپسول آتش نشانی

آزمایش کپسول آتش نشانی از طریق راه دیگری تحت عنوان آزمایش بدنه نیز صورت میگیرد که به شرح زیر میباشد:

در زمان ساخت بدنه کپسول آتش نشانی، آن را از نظر مقاومت بررسی میکنند که شامل مراحل

  • آزمایش مکانیکی نشت کردن
  • آزمایش ضخامت بدنه
  • آزمایش از هم پاشیدگی
  • آزمایش فشار کارکرد

در حالت کلی موضوع بسیار مهمی که وجود دارد موضوع حفاظت از خورندگی بدنه سیلندر کپسول آتش نشانی است و برای جلوگیری از زنگ زدگی، از بدنه کارتریج محافظت میشود که از طریق راه‌های زیر صورت میگیرد:

  • استفاده از فلز ضد زنگ
  • کشیدن روکش پلاستیک روی کارتریج
  • پوشاندن سطح داخل و خارج با یک ماده ضد زنگ

زمان تست هیدرواستاتیک کپسول آتش نشانی

پیش از شارژ کپسول‌ آتش نشانی باید از صحت و سلامت بدنه و سایر اجزای کپسول مطمئن شد. بدین منظور تست کپسول باید توسط کارشناس انجام شود که اصلاطاحا به آن تست هیدرواستاتیک کپسول آتش نشانی نیز می گویند. در این مقاله ما به بررسی و تعریف این عمل خواهیم پرداخت.

تست هیدرواستاتیک کپسول آتش نشانی یا Hydrostatic Test نه تنها برای خاموش کننده های اطفاء حریق انجام می گیرد، بلکه برای تمام مخازن ازجمله مخازن CNG، مخازن آب و لوله کشی انجام میشود. تست هیدرواستاتیک باید به صورت دوره ای انجام شود، اغلب کپسولها در زمان شارژ مجدد شان این تست را پشت سر میگذرانند. ناگفته نماند که این تست دارای استانداردهای خاصی میباشد و هنگام ارائه خاموش کننده، باید توجه داشته باشید که شرکت موردنظر استانداردهای لازم را رعایت کند.

تست هیدرواستاتیک کپسول آتش نشانی

تست هیدرواستاتیک چگونه انجام میشود؟

این بازرسی با استفاده از فشار مایع انجام میشود، هنگامی که خاموش کننده شما به مراکز معتبر شارژ کپسول آتش نشانی فرستاده میشود، ابتدا مواد داخل آن کاملا تخلیه میشود. سپس یک مایع مانند آب به داخل محفظه تزریق میشود، حجم این مایع تا زمانی که فشار آن به فشار معین شده برسد افزایش می یابد. پس از آن راه ورود مایع به محفظه را قطع کرده و برای مدتی کپسول را رها میکنند تا اگر سوراخ و یا درزی دارد آب از آن خارج شود. پس از آن دوباره فشار آب درون محفظه را اندازه گیری میکنند و در صورتی که شاهد افت فشار باشیم، یعنی بدنه کپسول سالم نخواهد بود.

تست هیدرواستاتیک کپسول در واقع برای اطلاع از نشتی و خرابی محفظه کپسول آتش نشانی انجام می شود

این روش بسیار دقیق تر از روش بررسی ظاهری کپسول یا استفاده از مایع رنگی برای پیدا کردن سوراخ روی بدنه آن میباشد. شما میتوانید این تست را در خانه تان به کمک یک مایع رنگی که بتوان آن را بر روی بدنه خاموش کننده تشخیص داد انجام دهید اما این تست دقت بالایی نداشته و بهتر است تست هیدرواستاتیک کپسول آتش نشانی توسط شرکت معتبر و به صورت استاندارد صورت گیرد.

لزوم انجام تست هیدرواستاتیک کپسول آتش نشانی

– برای اطلاع از سلامت کپسول، حتما باید برای این تست اقدام کنید. شاید این سوال هم برای شما پیش آمده باشد که اهمیت تست هیدرواستاتیک چیست؟

در جواب باید گفت به دلیل اینکه مواد داخل محفظه کپسولها تحت فشار بالا قرار گرفته اند، در صورت خرابی محفظه می توانند خطرناک باشند. ورود هوا از بیرون به داخل محفظه یا خروج مواد داخل آن به غیر از راه سیلندر میتواند منجر به انفجار خاموش کننده شود. هرگز فشار بالای مواد داخل خاموش کننده را دست کم نگیرید و در صورتی که هر گونه خراش عمیق یا راه ارتباطی به درون محفظه روی بدنه مشاهده کردید به سرعت برای بازرسی کپسول خود اقدام کنید.

فراموش نکنید که حتی اگر به مدت چند سال از خاموش کننده خود استفاده نکرده اید، باز هم باید این تست را برای آن انجام دهید. در برخی موارد مشاهده میشود که شرایط آب و هوایی و گذر زمان در کنار یکدیگر به بدنه کپسول آسیب رسانیده اند. شرایط آب و هوایی خاموش کننده نیز اهمیت زیادی دارد،‌ به عنوان مثال گرم و سرد شدن زیاد میتواند منجر به خرابی شود.

خدمات آزمایش کپسول آتش نشانی

علاوه بر این مراکز معتبر، در کنار این تست سایر قسمتهای کپسول را بررسی میکنند که این بازرسی ها نیازمند ابزار و تخصص میباشد، به همین دلیل باز هم تاکید میکنیم که به بررسی بدنه کپسول در خانه اکتفا نکنید. بسیاری مواقع ثابت ماندن خاموش کننده برای مدت طولانی، و یا عوامل موجود در محیط منجر به گرفتگی یا ایجاد مشکل در سیلندر و قطعات خروجی کپسول میشوند. برخی از خدماتی که توسط شرکتهای ارائه دهنده خدمات تست هیدرواستاتیک انجام میشود عبارتند از:

  • تمیز کردن رسوبات مسیر سیلندر و چربی زدایی آن
  • عیب یابی شیر خروجی و تعویض شیر، در صورت نیاز
  • تست سلامت شیر و بررسی نشتی آن

* در صورتی که سیلندر دچار مشکل شده باشد و تعویض شود، باید برای آن گواهینامه استاندارد ISIR6792 توسط اداره استاندارد صادر شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *