انواع ماسک های تنفسی

5/5 - (3 امتیاز)

ماسک تنفسی ماسکی است که دهان و معمولاً سایر قسمتهای صورت یا سر را می پوشاند. این ماسک از اجزای مختلفی ساخته شده است و از متریالها و فیلتر های خاصی ساخته شده اند. ماسک تنفسی معمولا برای جلوگیری از ورود آلودگی ها و بیماری ها از طریق دستگاه تنفس مورد استفاده قرار می گیرد.  در این مقاله سعی داریم شما را با انواع ماسک های تنفسی و کاربرد هر یک آشنا کنیم ، همچنین می توانید جهت خرید ماسک های سه لایه پرستاری که امروزه با توجه به شیوع کرونا کاربرد بسیاری دارد به بخش فروشگاه آنلاین رهاورد مراجعه نمایید.

انواع ماسک های تنفسی

 

ماسک دریچه ای کیسه ای

این ماسک که معمولا در درمان های پزشکی و احیای قلبی ریوی مورد استفاده قرار مبگیرد، دستگاهی است که در احیای مصدومین غیر تنفسی  به صورت اختیاری با استفاده از اکسیژن مکمل مورد استفاده قرار می گیرد.

ماسک جیبی CPR

این ماسک یکی از انواع ماسک های تنفسی می باشد که معمولا از سایر ماسک ها ساده تر است. این ماسک معمولا برای احیای دهان به دهان استفاده می شود.

ماسک داخلی سیستم تنفسی (BIBS)

این ماسک تنفسی جهت درمان، رفع فشار یا گاز اضطراری در محفظه هایپرباریک مورد استفاده قرار می گیرد. این ماسک معمولا در تامین هوای تغییر یافته موثر بوده و از ماسک سوپاپ کیف راحت تر حمل می گردد.

ماسک غیر از تنفس مجدد

ای ماسک بینی برای کمک به انتقال اکسیژن درمانی در پزشکی استفاده می شود.

ماسک اکسیژن

این ماسک که دهان و بینی بیمار را تحت درمان با اکسیژن درمانی قرار می دهد، به عنوان کمک های اولیه یا درمان طولانی مدت و یا در مسافران هواپیمایی که در ارتفاع دچار فشار هوا شده اند مورد استفاده قرار می گیرد.

ماسک بیهوشی

این ماسک معمولا در هنگام بیهوشی مورد استفاده قرار می گیرد.

ماسک عفونت

ماسک عفونت ماسک استفاده شده در جراحی است که به آن ماسک رویه ای نیز گفته می شو ، برای محافظت از بیمار در برابر نفس کشیدن جراح در نظر گرفته شده است که توسط متخصصان بهداشت در طول جراحی استفاده می شود.

ماسک پارچه ای

ماسک پارچه ای ماسک های جراحی اولیه پارچه ای بودند. از ماسک های پارچه ای نیز برای محافظت در بیماری های همه گیر استفاده می شود.

دستگاه تنفس وسیله ای که برای محافظت از فرد در برابر استنشاق گرد و غبار، بخار، بخار یا گازهای مضر طراحی شده است.

ماسک های تصفیه هوا

ماسک گرد و غبار، یک پد انعطاف پذیر است که توسط بندهای الاستیک یا لاستیک روی بینی و دهان نگه داشته می شود تا از گرد و غبار در هنگام ساخت و ساز یا تمیز کردن محافظت کند.

دستگاه تنفس مصنوعی

دستگاه تنفس مصنوعی تصفیه کننده، یک ماسک سفت و سخت با مواد فیلتر که روی بینی، گونه ها و چانه قرار دارد. این ماسک ممکن است مانند برخی ماسک های گرد و غبار به نظر برسد.

ماسک تنفسی الاستومری

این ماسک که از الاستومر لاستیکی ساخته شده است، معمولاً با فیلترهای یکبار مصرف قابل استفاده مجدد است. بسته به فیلترهای استفاده شده ممکن است در برابر ذرات، گازها یا هر دو محافظ باشد.

ماسک های گاز در حال تعارض

تنفس های الاستومری طراحی شده برای محافظت کاربر در برابر گازهای سمی در درگیری ها در این نوع ماسک دیده می شود.

ماسک های اولیه ماسک دودی برای آتش نشانان

این ماسک شبیه کلاه ایمنی غواصی اما با فیلتر هوا می باشد و معمولا در آتش سوزی ها مورد استفاده قرار می گیرد.

دستگاه تنفس تامین هوا

این ماسک برای تامین اکسیژن در مکان هایی که کمبود اکسیژن احساس می شود مشاهده می شود.

ماسک SCBA یا ماسک BA

این ماسک، ماسک صورت کامل است  که دهان، بینی و چشم فردی را که از آن استفاده می کند می پوشاند.

ماسک تنفسی زیر آب

ماسک غواصی کامل صورت، یک ماسک ضد آب با مجاری هوای مجتمع که به کاربر امکان می دهد هوای جو را هنگام شنا به صورت رو به پایین در سطح آب تنفس کند.

ماسک غواصی صورت کامل

این ماسک  ضد آب  دهان، بینی و چشم را می پوشاند و به فرد اجازه می دهد زیر آب از طریق یک گاز تنفسی مستقل نفس بکشد.

همچنین کلاه ایمنی غواصی، وظیفه پوشاندن کل سر در هنگام غواصی را بر عهده دارد.

ماسک اورونازال

این ماسک فقط دهان و بینی را می پوشاند و بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین جالب است بدانید که نیمه ماسک ها از زیر چشم تا زیر چانه را می پوشانند و ماسک های تمام از بالای چشم تا زیر چانه را در بر می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *