پیشرفته ترین قایق های آتش نشانی

5/5 - (1 امتیاز)

شاید برایتان گیج کننده به نظر بیاید که درباره اهمیت مقابله با بحران آتش سوزی بر روی آب فکر کنید. گرچه آتش و دیگر سوانح اضطراری در هر جایی امکان رخ دادن دارند و همراه داشتن تجهیزات اطفا حریق مخصوص برای گروهی که توانایی به دست گیری موقعیت را داشته باشد ضروری است. قایق آتش نشانی به طور رسمی در سال 1809 زمانی که یک آتش نشان پمپ کوچکی را به یک کشتی یدک کش وصل کرد، اختراع شد.

گرچه این مدل قایق ها تا بعد از جنگ جهانی، عضو اصلی اداره آتش نشانی نبودند. در سال 1873 در شهر بوستون ایالات متحده آمریکا، اولین قایق آتش نشانی به طور اختصاصی برای عملیات امداد و نجات از آتش مورد استفاده قرار گرفت.

قایق های آتش نشانی معمولا برای مقابله با حریق هایی که در اسکله و کناره های ساحلی سازه ها اتفاق می افتند استفاده می شوند. آنها می‌توانند به طور مستقیم به سمت آتش رفته، آن را محاصره کنند و از سازه های کنار آب محافظت کنند. همچنین آنها به طور تقریبی به منابع نامحدود آبی هم دسترسی دارند. زیرا پمپ های نصب شده بر روی تنه کشتی، توانایی مکش آب از دریا و پرتاب آن به سمت حریق را دارند.

کشتی های آتش نشانی همچنین می توانند برای کمک کردن در مواقعی که آتش نشانان به یک منبع اضافی آب نیاز دارند مورد استفاده قرار گیرند.

قایق های آتش نشانی چطور کار می‌کنند؟

به وسیله پمپ های مکنده ای که به بدنه قایق نصب شده اند، آب را به درون لوله های اصلی می‌برند. سپس از آنجا به سمت لوله کشی های داخلی برای تقسیم بندی، هدایت می‌کنند. به طور متوسط، این پمپ ها می‌توانند میزان 37,854 لیتر ( معادل 10,000 گالون ) آب را در هر دقیقه را به سمت نازل های پرتاب کننده آب قایق ها بفرستند.
اما بزرگترین کشتی آتش نشانی حال حاضر دنیا ( رنجر 4200 کلاس 343 ) می تواند میزان سرسام آور 189,270 لیتر ( معادل 50,000 گالون ) در دقیقه را پمپ کند!

کشتی آتش نشانی رنجر 4200

نازل های پخش کننده، را به عنوان توپ های آبی ( Water Cannons ) هم می شناسند. این نازل ها به صورت دستی توسط آتش نشانان ( نازل های فردی که بر روی سطوح چرخان هستند ) و هم به صورت راه دور ( از اتاق کنترل ) قابل کنترل هستند.فشار آبی که پاشیده می‌شود توسط اتاق کنترل مشخص شده و می تواند گوناگون باشد. همچنین نوع پاشش های مختلف و روش های گوناگون اسپری کردن به بهترین شکل برای انجام کار توسط اتاق کنترل صورت می‌گیرد.

خاموش کردن حریق توسط کشتی آتش نشانی

یک قایق اطفا حریق برای خاموش کردن یک کشتی آتش گرفته ( یا آتش سوزی در ساحل یا لنگرگاه ) و نجات جان کسانی که در آنجا گیر افتاده اند، نیازمند جای گیری مناسب است تا بتواند هر دو وظیفه را به درستی انجام دهد.

بدنه ی قایق ها

عموما در مناطق و کشورهایی که آب و هوای خاص دارند مانند مناطق سردسیری، نوع قایق آتش نشانی متفاوت است، زیرا بدنه قایق باید 2 لایه باشد. همین نکته سبب می‌شود تا نوع دستگاه پمپ کننده آب هم فرق کند.

سیستم بالاست ( Ballast System ) در کشتی به چه معناست؟

مشخصا هدایت دستی برای جایگیری مناسب کشتی خیلی موثر است. گرچه برای هدایت معمولا از سیستم بالاست داخلی کمک گرفته می‌شود. بالاست سیستم ( Ballast System ) قایق آتش نشانی را قادر می سازد تا بسته به عرشه کشتی حادثه زده، سطح خود را بالا یا پایین بیاورد. این عمل موجب می‌شود تا خطوط پرتاب بهتری برای توپ های پاشنده آب فراهم شود.

دیگر فعالیت های قایق اطفا حریق چیست؟

برخلاف اسمشان، قایق های اطفا حریق بیشتر از اینکه آتش ها را مهار کنند، به عنوان آمبولانس ها و واحد های آنتی تروریسم هم فعالیت می‌کنند. آخرین کاربری گفته شده یعنی آنتی تروریسم در ده اخیر رشد بخصوصی داشته است. به شکلی که قایق های آتش نشانی مدرن به ردیاب های پیشرفته ای مجهز هستند.این ردیاب های ذکر شده می‌توانند علائم شیمیایی، تشعشعات هسته ای، زیستی، اتمی و عوامل انفجار زا در فضاهای محلی شناسایی کنند.

همچنین برای محافظت از گروه، در برابر عوامل ردیابی شده خارجی، اتاق کنترل دارای مخزن یکپارچه و داخلی هوای مخصوص است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *