سیستم اطفاء حریق بایگانی و مراکز اسناد

4.7/5 - (6 امتیاز)

سیستم اطفاء حریق بایگانی و مراکز اسناد : همانطور که میدانید مراکزی مانند بایگانی ها ، خزانه های بانکی ، موزه ها و مراکز اسناد بسیار ارزشی و مهم بوده و به هیچ عنوان نباید صدمه ای به اسناد و وسایل وارد شود و از این رو سیستم امنیتی در این مکان ها بسیار بالا و بوده و باید در زمان حریق در سریعترین زمان ممکن آتش و حریق را خاموش کرد. که برای خاموش کردن و کنترل حریق در این مکان ها از فناوری های مختلف و پیشرفته این استفاده میشود که در ادامه مطلب به آن اشاره شده است.

اطفاء حریق در بایگانی ها

در مکانی مانند بایگانی ها همیانطور که میدانید اشیائی چوب ، کاغذ ، زونکن ، کاغذ اسکناس و مسکوکات طلا و ….. وجود دارد که همگی در گروه A قرار دارند که همگی آنها امکان سوخته شدن را دارند. که در صورت آتش سوزی مهار آنها ممکن است دوباره بار رسیدن اکسیژن حریق آن از داخل فعال شود و پس ماده اطفایی باید توانایی پایداری در این محیط را حداقل تا 15 دقیقه داشته باشد که این اطمینان را ایجاد کند که حریق به طور کامل اطفاء شده و آتش کاملا خاموش شده است.

سیستم اطفاء حریق بایگانی

اعلام حریق مراکز اسناد و بایگانی :

در سیستم های اعلام حریق که در مراکز اسناد وجود دارد باید حتما از آشکار سازهای دود و حرارت و یا ترکیبی استفاده کرد زیرا عامل حریق در این گروه ها به صورت دود می باشند.همچنین مراحل اطفاء حریق در مراکز اسناد و خزانه اسکناس مانند اعلام اطفاء حریق اتاق سرور می باشد و تنها تفاوت در اینجا این است که این پروژه بسته به ایزوله بودن مرکز یا نبودن از سیستم ایرسمپلینگ برای تشخیص دود استفاده میشود.

از این رو سیستم جریان هوا در این مکان ها اهمیت بسزایی دارند و اگر در این اتاق ها از فن و یا دریچه های هواساز برای تهویه استفاده میشود باید قبل از اطفاء حریق به وسیله دمپرهای موتورایزر 24 ولت در کوتاهترین زمان قبل از اطفاء این دریچه ها به صورت کامل بسته شوند.

در سیستم اعلام  و اطفاء حریق بایگانی حریق مراکز اسناد و بایگانی چون معمولاً در طبقات زیرین و یا سالن هایی که دور تر از ساختمان مرکزی هستند مستقر میشوند علائم شنیداری تعداد بیشتری مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین این سالن های اقلب ابعاد بزرگتری نسبت به اتاق های سرور دارند که به همین دلیل در این مراکز تعداد آژیر ها و فلشرها و تابلوهای LED هشدار تخلیه گاز و خروج اضطراری بیشتر از حد معمول یک اتاق عادی است.و همچنین حفاظت درب ورودی حتماً باید از سیستم درب فلزی ضد حریق با قفل امنیتی با ضریب اطمینان بالا نصب شود.

سیستم اطفاء حریق بایگانی و مراکز اسناد

در زمینه اطفاء حریق این مراکز معمولاً راهکارهای مختلفی پیشنهاد میشود که در ادامه مطلب به آنها میپردازیم :

سیستم اطفاء حریق بایگانی آیروسل :

سیستم اطفاء حریق بایگانی معمولا مورد توجه کارفرماها قرار میگیرد که دارای مزایای مختلفی مانند عدم احتیاج به لوله کشی و نصب به صورت پکیج دیواری یا داخل قفسه ای که بسیار مناسب و خوب می باشد ولی با توجه به اینکه آیروسل در زمان تخلیه با حرارت 200 درجه فارنهایت آزاد می شود خود باعث سوختن اسناد میشود که این عملا ناکارآمد است.اما این سیستم به روش دیگه این نیز مار میکند که در آن آیروسل به صورت موضعی عمل کرده که در آن دیگر و لزومی به تخلیه تمام سیلندرها نمی باشد. و با توجه به این موضوع که در یک سالن بزرگ استاد که نمیتوان حدس زد حریق در کدام یک از قسمت های اسناد اتفاق افتاده است ممکند است در این روش باعث شود تا دوباره حریق فعال شود.

ویژگی های سیستم آیروسل

بند استاندارد NFPA2010 با شماره 7،4،2،1 خاموش کننده های آیروسل قادر به اطفاء حریق در گروه های A ( به غیر از مواد عمقی سوز) گروه B (به غیر از محل هایی که حاوی بخارات و ذرات قابل اشتعال در هواست ) گروه C حریق ( در موارد محدود و فقط در صورت تست ) می باشد .

و اگر آتش عمقی بوده و سیستم آیروسل را TOTAL FLOODING در نظر بگیریم بایدتمامی مواد اطفاء حریق در اتاق تخلیه شده تا کل حجم اتاق از مواد اطفایی پر شود .

اگر با وجود آیروسل این اتفاق بیافتد :

1- سطح بسیار کم میشود و به 0 میرسد
2- ذرات جامد معلقی که بعد از تخلیه به صورت دانه های درشت در می آید مناسب نبود و حضور افراد در آن مکان توصیه نمیشود زیرا داخل ریه ها نفوذ کرده و باعث مشکلات حاد تنفسی می شود .همچنین درصورت لزوم ورود حتما باید افراد آموزش دیده به همراه تجهیزات مناسب مانند کپسول هوا(تنفسی) و ماسک و ادوات پوششی مخصوص استفاده کنند و سپس وارد اتاق شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *